donderdag 23 oktober 2014

Groot uitpakken of klein houden?

Met marktstrategie kun je twee kanten op. Of je kiest voor een grote, maar sterk concurrerende markt of je kiest voor een overzichtelijke niche markt.
Kies je voor een omvangrijke markt met een hoge penetratiegraad, dan neem je de hevige concurrentie op de koop toe. Het voordeel is dat de markt heel groot kan zijn en de kopers bekend zijn met de productcategorie. Om je in zo'n markt staande te houden moet je onderscheidend zijn. Dat vereist dat je bereid én in staat bent om veel, heel veel te investeren in innovatie en marketing. Kijk naar marktleiders als Gillette (met scheersystemen) of Samsung (met smartphones).
Producten en diensten moeten dan vernieuwend zijn, of op z'n minst bij de consument die indruk wekken, waar bijvoorbeeld Apple met een aantal producten goed in geslaagd is. En natuurlijk speelt ook de merkenarchitectuur een belangrijke rol. Een sterk merk kan een grote groep trouwe fans aan zich binden zodat acceptatie van nieuwe producten makkelijker en sneller gaat.
De hiervoor benodigde investeringen kunnen gigantisch zijn. Zo budgetteert Gillette bijvoorbeeld jaarlijks $ 750 miljoen om producten te innoveren en tegen grootheden als Wilkinson te concurreren. Het resultaat is dan wel dat in beide kampen uitstekende producten ontwikkeld zijn.
Zo´n massamarkt biedt zeker kansen om succesvol te zijn, mits je over voldoende resources en marketingkracht beschikt. Zo´n markt maakt daarom ook slachtoffers, zoals onder andere Nokia en Blackberry laten zien.

Klein houden
Wie niet over voldoende slagkracht beschikt zoekt een nichemarkt. Dat kan regionaal gericht zijn, maar ook op een gebruikersmarkt met specifieke eisen. De concurrentie is hier vaak gering of zelfs afwezig. Maar wie een 'gat in de markt' gevonden heeft moet zich wel realiseren dat dit niet voor altijd is. Er zijn altijd ondernemers die dit 'gat' ook ontdekken en je gezelschap komen houden. Maar het is kleinschalig en overzichtelijk. Er is minder druk om veel te investeren in innovatie en marketing. Toch is het goed om de vinger aan de pols te houden en aan vernieuwing te blijven werken. Als jij het niet doet, doen anderen het wel. En als de consument op je uitgekeken is gaat hij op zoek naar alternatieven.
De niche markt vraag evengoed om een verantwoord merkenbeleid en innovatie. Maar gelukkig is het vereiste budget een stuk betaalbaarder voor kleine en middelgrote ondernemingen.