maandag 20 februari 2012

Kennis delen

Bijna iedere onderneming slaat belangrijke bedrijfsinformatie op een gemakkelijk toegankelijke en soms geïntegreerde database op. Zo is belangrijke informatie over klanten en processen beschikbaar voor veel medewerkers, die in real time op de hoogte zijn van zaken die voor hun werk belangrijk zijn. Grofweg kun je dit voor commerciële functies verdelen in:
  • CRM - Customer Relation Management.
    Hoewel CRM meer een werkwijze dan een software oplossing is, wordt CRM software vaak ingezet om informatie te delen over ontwikkelingen rondom relaties, zoals klanten. Verkoopinformatie kan dus een onderdeel van CRM te zijn. CRM is verder belangrijk voor marketing, klantenservice, etc.
    Voor verkopers is het belangrijk om via CRM vast te leggen wat de status is van leads, prospects en kansen, zoals offertes. Natuurlijk is het vastleggen gesprekken en correspondentie een belangrijke bron van commerciële managementinformatie.
    CRM helpt bij het beantwoorden van de vraag: gaan we onze verkoop doelstelling halen?
  • ERP - Enterpise Resourse Planning.
    Hier gaat het om software die helpt de beschikbare bedrijfsmiddelen op de meest effectieve manier in te zetten. Dit omvat de productie, distributie, personeel, project management en financiële administratie. Veel organisaties gebruiken een boekhoudsysteem, los van of zonder ERP.
    Dit systeem beantwoord de vraag: hoe staat het met de orders en maken we nog winst?
  • SCM - Supply Chain Management
    Hier gaat het om systemen die het materials management (logistiek) in overeenstemming brengen met de resource planning van de eigen productie en die van leveranciers.
    SCM kan dus antwoord geven op de vraag of producten volgens afspraak (met klanten) geleverd kunnen worden.
Voor marketing zijn deze drie systemen erg belangrijk om de merkbeleving bij klanten de ontwikkelen en in stand te houden. Dit geeft al aan dat marketing een enterprise brede verantwoordelijkheid heeft en dat een merk als een business gemanaged wordt. Een merk is meer dan een product met zijn verpakking en aanhakende communicatie activiteiten. Een merk is een entiteit, een business op zichzelf.
Door een verband te leggen tussen CRM, ERP eventueel CSM kan marketing productpromotie beter aansturen en Sales van de juiste informatie voorzien. Verkoop wordt zo effectiever en beter voorspelbaar, zodat ook de vraag "gaan we onze omzet doelstellingen halen?" nauwkeuriger beantwoorden.
Een ander IT fenomeen komt hier naar voren: Business Intelligence. Met een BI systeem leg je verbanden tussen de verschillende databases en wordt stuurinformatie gecreëerd. Business Intelligence is voor veel ondernemingen een nieuw verschijnsel en vergt vaak forse investeringen. Bedenk echter dat de ROI van BI systemen relatief groot is en zowel voor marketing als het ondernemingsbeleid onmisbare stuurinformatie oplevert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten