zondag 9 december 2012

Het bedrijfsimago vormgeven

De merkenbeleving is stevig verankerd in het bedrijfsimago. Daarom moet marketing veel aandacht besteden aan een imago dat aansluit bij de beeldvorming en behoeften van de (potentiële) klant en zodoende de merkenbeleving ondersteunen. Het is te belangrijk om aan toeval over te laten. Je moet het initiatief nemen en sturen op een positief bedrijfsimago. Een stappenplan:
bescherm je reputatie
  1. Zorg dat de doelstellingen synchroon lopen.
    Om je merk op de kaart te zetten investeer je een flinke hoeveelheid geld, maar dat betekent niet dat iedereen binnen de organisatie dan automatisch dezelfde strategie volgt. Besteed voldoende aandacht om alle neuzen in dezelfde richting te laten wijzen.
  2. Zorg dat je voortdurend op de hoogte bent van de inhoudelijke kant van merkenbeleving bij (potentiële) klanten. Hoe beter je hun drijfveren kent, hoe beter je de merkenarchitectuur en het imago kunt sturen. Laat je vooral leiden door harde cijfers: adoptiegraad, marktaandeel, leercurve bij (potentiële) klanten, de inzet van geld en mensen voor marketing, verkoop en customer support. Neem ook de feedback uit de markt serieus en de wat corrigerende acties aan geld en mankracht kosten.
  3. Wees creatief en gebruik iedere creatieve input om de merkbeleving vorm te geven. Accepteer niet zonder meer de zaken zoals ze lopen, maar sta open voor nieuwe wegen.
  4. Je leert iedere dag. De wereld is constant in beweging. De waarheden van gisteren kunnen vandaag achterhaald zijn. Dat vraagt om de bereidheid en vaardigheid om je voortdurend aan te passen. Houd een vinger aan de pols en blijf bijsturen.  Alleen zo kun je overleven in een continue veranderende wereld.
  5. Heb oog voor details. Succesvolle architecten besteden veel aandacht aan details. Voor merkenarchitectuur geldt hetzelfde. De gedetailleerde beschrijving van de merkenarchitectuur is het fundament onder de merkenbeleving en alle acties om (potentiële) klanten tot aankoop te motiveren.
  6. Ga er niet vanuit dat een plan, eenmaal goedgekeurd uit zichzelf tot acties en veranderingen leidt. Eenmaal in de bureaula beland, zal ook het beste plan zonder effect blijven. Ga ermee aan de slag, pak de zaken aan. Verzamel de juiste mensen om je heen, start de processen om het plan uit te voeren en de doelstellingen te realiseren.
Jij kent je eigen business als geen ander. Vul de juiste details in, schakel de juiste collega's in en zorg dat alle neuzen in dezelfde richting wijzen. Pas je op tijd aan als de markt er om vraagt en communiceer dit met alle betrokkenen. Als de koers verandert, moeten alle neuzen die richting volgen. Jij bent de marketing MANAGER.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten