Natuurlijk is het nog steeds een uitdaging om uit die grote hoeveelheid data zinvolle conclusies te trekken. En misschien nog belangrijker, deze conclusies vertalen naar winstgevende marketing en sales acties. Hierin zit uw ROI van de CRM investering.
Dit is niet eenvoudig.
De ruwe data van uw web-toepassing, CRM- en ERP systemen moet worden vertaald naar gegevens die antwoord geven op vragen als:
- Waarom verkopen verkopers bepaalde producten en anderen niet, of minder?
- Waarom kopen consumenten juist die producten en laten ze andere links liggen?
- Waarmee kan ik de aandacht van consumenten trekken?
- Hoe motiveer ik klanten om meer bij ons te kopen?
- Hoe overtuig ik klanten dat onze hogere prijs voor hun voordeliger uitpakt dan de concurrent met zijn lage prijzen?
- Hoe ervaren klanten en prospects onze merken en/of producten?
En dan volgt die belangrijke stap om al die gegevens naar beleid te vertalen. Dit kan aanleiding geven om het merkbelevingsmodel aan te passen. En dat werkt dan door in de marketing-, communicatie en sales aanpak.
DistributieZeker als u de markt bedient via een distributie kanaal is het belangrijk om op deze wijze de vinger aan de pols te houden. Periodieke rapportages geven zo een goed inzicht in (onverwachte) ontwikkelingen. Dat kunnen kansen of bedreigingen zijn. In beide gevallen is het belangrijk om op de hoogte te blijven en adequaat te reageren op significante veranderingen.
Een effectief geïmplementeerd CRM systeem met relevante koppelingen en slimme rapportage via een Business Intelligence systeem helpt u de markt en het koopgedrag te analyseren en inzichtelijk te maken. Dit vertalen naar profijtelijk commercieel beleid is uw meerwaarde als marketeer.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten