woensdag 26 juni 2013

Optimaliseer Marketing Investeringen

Alleen een boekhoudkundige benadering veranderen van kosten/budget denken naar investering denken is niet voldoende.Er is meer voor nodig om te realiseren dat marketing investeringen ook rendement opleveren, want dat is wel de bedoeling van die 'mind schift'.
met de volgende stappen brengt u Rendement op Marketing Investeringen dichterbij.

1. Zorg dat de strategie voor iedereen helder is
Natuurlijk heeft het top management een heldere beeld van de strategie die voor rendement van marketing investeringen moet zorgen. Maar als die niet tevens door de gehele organisatie gedragen wordt, en zeker de marketing medewerkers, zal het lastig worden om rendement de realiseren.
Als niet alle neuzen in dezelfde richting staan is de kans groot dat er op de oude voet verder gewerkt wordt. Dit leidt tot geldverspilling. Of anders gezegd, het verspillen gaat gewoon door.

2. Bepaal welk deel van de merken beleving of positionering rendement oplevert
Stel een marketing investeringsplan op en richt dat op de sterkste koopargumenten van (potentiƫle) kopers. Onderbouw dit met met cijfers, want dat is een universele taal die door veel managers begrepen wordt. Hoe duidelijker de cijfers zijn in termen van rendement en winstbijdrage hoe groter de kans dat ook buiten de marketing afdeling het plan gevolgd wordt.
Ontwerp een helder rapportage systeem dat de verhouding investering en opbrengst (rendement) aantoont. Meten is  weten - ja, het is een open deur. Toch moet iedereen ervan doordrongen zijn dat niemand er wijzer van wordt als je niet weet waar de Euro's blijven en wat je ervoor terug krijgt.
Bepaal welke indicators een direct verband hebben met rendement op  marketing investeringen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Marktaandeel, Distributiewaarde, etc. Periodieke metingen geven een goed beeld van de voortgang en toont duidelijk waar en wanneer extra aandacht nodig is.

3. Koppel proces en resultaat
Ook hier is het een kwestie van statistiek. Zorg dat u de bij 2 genoemde meetwaarden naast de omzet cijfers kunt leggen. Met andere woorden, zorg dat je kunt aantonen dat de investeringen ook voor meer omzet zorgen. Doe hiervoor een beroep op Business Intelligence systemen.
Hiervoor zijn cijfers uit CRM en ERP te combineren. Het is te arbeidsintensief om de cijfers handmatig te verzamelen en in een spreatsheet bij te houden. Een BI systeem levert in real time actuele overzichten zodat u beter in staat bent de vinger aan de pols te houden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten