dinsdag 11 februari 2014

Resultaten optimaliseren met Marketing, Communicatie, Customer Relations

Verkopen is vooral een kwestie van goed communiceren. Op een effectieve manier en ingebed in de juiste organisatiestructuur. Dat wil zeggen, alles wat met communiceren met de klant/relatie te maken heeft moet optimaal op elkaar afgestemd zijn. Dan hebben we het over (bedrijfs)communicatie, marketing en customer relations. Ik vermijd hier opzettelijk het acroniem CRM, want dat verwijst bij velen te direct naar een computersysteem. Het gaat echter om de manier waarop je met relations omgaat. Registratie is ondersteunend.

In deze weblog leg ik uit hoe strategische marketing en customer relations met elkaar verweven zijn, of hoe ze met elkaar verweven zouden moeten zijn. Want in de meeste organisaties heeft dit te weinig aandacht en daardoor laat de ondersteuning van sales processen wel eens steken vallen.
In een andere BLOG (http://wim-bedrijfscommunicatie.blogspot.nl/) beschrijf ik op een NIMA A niveau, dus voor ieder begrijpelijk, wat (bedrijfs)communicatie inhoudt en welke rol het in strategische marketing speelt.

Je kunt in business deze drie (marketing, communicatie en customer relations) niet los van elkaar zien. Maar om deze drie disciplines in elkaar te smeden tot een effectieve verkoopondersteuning is kennis en inzicht nodig. Het scheelt als je daar al decennia mee in de weer bent geweest, zelf fouten hebt gemaakt en gezien welke fouten anderen hebben gemaakt. Daar leer je van. Pluk daar nu de vruchten van.
Kijk voor contactgegevens op www.wimvlekken.nl.

Ga naar het eerste artikel in deze BLOG: http://crmmindspot.blogspot.nl/2011/12/marketing-is-geen-kunt.html