vrijdag 2 maart 2012

De architectuur van een merk

Van alle activa van een onderneming zijn merken wel de belangrijkste. Maar tegelijk ook het meest kwetsbare. Met merken laat je als onderneming zien wat je waard bent en ze vormen de wapens
waarmee je je onderscheidt van concurrenten. Dit is dan ook de reden dat voor het ontwikkelen van een merk diepgaande kennis van de doelmarkten noodzakelijk is. Daar omheen ontwikkel je het merk en vestig je een marktpositie die een duurzame winstgevendheid kan waarborgen.
De producteigenschappen vormen het fundament van een merk. Daaraan voeg je emotionele waarden en ervaringen toe. Met name deze emotionele waarden laten ruimte voor creativiteit en stellen je in staat om je te onderscheiden van concurrenten.
Bij de ontwikkeling van een merk kun je goed gebruik maken van alle mogelijke communicatiekanalen, inclusief social media. Als dit weldoordacht gebeurt zal de (beoogde) klant zich een goed en positief beeld vormen van het merk en uiteindelijk zwichten voor de verleiding. Laat niet aan toeval over.

Ieder succesvol merk communiceert de missie en waarden van het bedrijf. En succes komt niet uit de lucht vallen. Het is een kwestie van goed voorbereiden, acties ondernemen en het effect nauwkeurig meten. De meetgegevens kunnen aanleiding geven om bij te sturen, de boodschap aan te passen binnen de bandbreedte van de merkstrategie. Voor het beeld dat (potentiële) klanten van het merk hebben is belangrijke informatie. Kopers redeneren altijd in hun eigen belang. Geef ze daarom de juiste argumenten om jouw merk een passende oplossing te vinden. Even aandacht verslappen en de concurrentie staat op voordeel.

Dit lijkt alleen op te gaan voor consumentenmarkten, maar het gaat ook op voor business to business. Het bovenstaande is naar één woord te vertalen: AANDACHT. Bij consumentenmarkten bestaat die aandacht vooral uit statistiek. In BtB gaat het vooral om persoonlijke aandacht. En ook de kwaliteit van die aandacht. Met elk klantcontact communiceer je de waarden waarvoor je als bedrijf staat. Daar moet een (potentiële) klant zich lekker bij voelen. Daarom is het ook belangrijk om ieder klantcontact zorgvuldig te registreren en te categoriseren.Dit levert belangrijke informatie op voor de bedrijfs- en merkstrategie en het helpt bij het scoren van orders. Meten is weten, ook in dit geval.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten