vrijdag 5 oktober 2012

Markekting in relatie tot finance

Als er al een gespannen relatie bestaat tussen marketing en verkoop, met de financiële afdeling is dat echt een aandachtspunt. Toch is de relatie met finance erg voor de hand liggend. Hoe anders kan marketing bepalen of investeringen in marketing en verkoop voldoende rendement opleveren. In
organisaties waar marketing als een budgetpost wordt gezien zal het inderdaad zo gaan. Maar dat is niet wat we met enterprise marketing beogen. Iedere investering moet rendement opleveren.
Marketing maakt goede afspraken met de financiële afdeling, zodat deze de marketinguitgaven zorgvuldig kan monitoren en rapporteren. Het is dan ook de bedoeling om deze uitgaven in relatie tot bewegingen in omzet en afzet te analyseren. Dit is precies waar enterprise marketing om draait. En wie kan de geldstromen beter beheren en monitoren dan de controllers en boekhouders?
Uitgaande van de gewenste resultaten van de marketing- en sales inspanningen is het mogelijk om met hulp van de financiële rapportages het hele proces bij te sturen waar dat nodig is. Wacht daarmee niet tot de eindejaarsrapportages, maar doe het bij voorkeur ieder kwartaal. In een snel bewegende markt is het wellicht wenselijk de resultaten maandelijks te analyseren. In sommige (grote) organisaties wordt soms wel wekelijks de voortgang geanalyseerd. Maar mijn mening is dat je de mensen van hun eigenlijke werk afhoudt en de focus teveel op de verslaglegging legt. Dit werkt contraproductief.
De meeste grote organisaties beschikken tegenwoordig over een ERP systeem, waarin de marketing en sales resources worden opgenomen. En middels de gekoppelde BI systemen kunnen met een druk op de knop voortgangsrapportages gegenereerd worden. Natuurlijk zijn er ook complexe marketing planning systemen, die dit proces kunnen ondersteunen. Hoe je het ook organiseert, periodiek de investeringen en marketingdoelen tegen de gerealiseerde omzet (of afzet) analyseren is onmisbaar voor het enige goede marketingbeleid: enterpise marketing management.
En nu we het toch over 'resources' hebben, ook personeel is een belangrijke marketing  tool. Dus heb je als marketeer ook te maken met Human Resources. Daarover meer in het volgende bericht.

Tot slot nog een tip van Richard Branson over succesvol zakendoen: 5 tips

Geen opmerkingen:

Een reactie posten