donderdag 25 oktober 2012

Marketing in de onderneming verankeren

Enterprise marketing veronderstelt dat het marketing concept verweven is met het ondernemingsbeleid. Maar hoe doe je dat?
Om te beginnen breek je de marketing aanpak in twee fasen:
  • Marketing moet de voordelen en eigenschappen van het merk intern uitdragen.
  • Marketing moet een integraal onderdeel zijn van de informatie flow in het bedrijf.

1. Merken promotie

 Evalueer hoe het merk (of merken) binnen de organisatie wordt gepositioneerd en gecommuniceerd.
Vraag je dan af:
  • Begrijpen de verkopers welke eigenschappen en voordelen van het merk voor klanten de belangrijkste koopargumenten zijn? Als zij dit goed begrijpen zal de discussie met de klant minder snel over de prijs gaan. Zorg dat verkopers goed geïnformeerd zijn over de echte koop motieven van klanten. Klanten geven die informatie zelf!
  • Is marketingcommunicatie voldoende gericht op de koopmotieven? (minder focus op producteigenschappen) Is marketingcommunicatie in staat soepel te reageren op de uiteenlopende situaties die door Verkoop gerapporteerd worden?
    Dus, luistert Marketing wel goed naar Verkoop?
  • In welke mate maakt Verkoop gebruik van marketinginspanningen?
  • Wordt de ROI van marketing inspanningen gemeten?
  • In hoeverre gebruikt HRM merk-eigenschappen bij het werven van de juiste talenten?
    Willen zulke kandidaten wel bij uw organisatie werken? Wat zijn hun motieven?
  • Wie trekt de beste talenten, uw organisatie of de concurrentie?

2 In welke mate wordt marketing informatie gedeeld met de organisatie?

Marketing speelde nooit echt een rol als het ging om het vaststellen van investeringen in IT. Dat kan gewoon niet in een wereld waar alles om informatie draait. Zorg dat Marketing onderdeel wordt van de IT binnen de organisatie:
  • Vaak wordt CRM als 'verkoopinformatiesysteem' ingezet. Maar er is zeker voldoende reden om CRM ook te gebruiken voor marketing informatie. Dan gaat het niet zo zeer over individuele relaties, maar over gedragspatronen van (doel)groepen.
  • Wordt marketing informatie gebruikt, al dan niet met CRM koppeling, in het ERP systeem?
  • Houdt R&D voldoende rekening met marketing informatie? Kunnen ze er überhaupt over beschikken?
  • Worden marketing bestedingen in het financieel systeem gevolgd en op ROI getoetst?
Als marketeer kunt u niet achterover leunen en er van uit gaan dat de IT manager dat gewoon voor u regelt. Je moet er zelf achteraan. Er is intensief overleg met IT, Operations, R&D, Sales en HRM nodig om marketing informatie op de juiste manier met de rest van de organisatie te delen. Het is de verantwoordelijkheid van de marketing manager dat de hele organisatie zich richt op de eigenschappen en voordelen die het merk aan klanten biedt en dat dit in balans is met de koopargumenten van de klanten en potentiële klanten.
Iedereen binnen de organisatie moet doordrongen zijn van de vraag: Waarom kopen de mensen onze producten en diensten?
De klanten betalen tenslotte onze salarissen.......

Geen opmerkingen:

Een reactie posten