Ook logistiek draagt bij aan merkbeleving |
Denk ook eens aan het besmettingsschandaal van zalmproducten van het Nederlandse bedrijf Foppe. Blijkt veroorzaakt door verkeerde verwerkingsschalen in de Griekse fabriek. Kleinigheidjes die het merk grote schade toebrengen.
Hetzelfde kan gebeuren bij structurele fouten bij het bezorgen, schade door foutieve opslag, slecht bereikbare service, etc.
Alles wat met merken te maken heeft is in principe de verantwoording van (enterprise) marketing.
Marketing kan hiervoor niet de ogen sluiten en de verantwoordelijkheid op die operationele afdelingen afschuiven. OK, de operationele managers hebben hun baas heel wat uit te leggen, maar als organisatie sta je er met z'n allen voor. En zo zien de klanten het ook. Die hebben geen boodschap aan de technische misser van een productieafdeling. Ze werden ziek na het eten van die zalm. Ze kijken dan in eerste instantie naar degene die hun dit product verkocht heeft, in dit geval de super om de hoek. Die haalt het verdacht product onmiddellijk uit de schappen. Dan duiken de media erop en al snel gaat de beschuldigende vinger naar de producent. Allemaal redenen om toch vooral zorgvuldig te zijn in de gehele logistieke keten.
Marketing hoort in deze blog te worden uitgelegd als enterprise marketing. Deze term geeft al aan dat marketing meer verantwoordelijkheid draagt dan enkel de reclame campagne. Kottler introduceerde destijds de 4P's. Inmiddels omvat het werkterrein van (enterprise) marketing veel meer dan dat, maar in de kern blijft het nog altijd overeind.
Dus, marketing managers zitten ook aan tafel bij kwaliteitsmanagers, productie managers, warehouse managers, service managers, etc. Samen dragen ze de verantwoordelijkheid van een positieve merkbeleving.
Het zal je niet verbazen, dat dit onderwerp later in deze blog nog eens aan de orde komt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten