zondag 14 oktober 2012

Marketing en Human Resources

In de meeste moderne bedrijven (maar zeker ook non-profit organisaties) heeft het belangrijkste
bedrijfsmiddel twee benen en loopt iedere avond de poort uit. Mensen. Voor de bedrijfsleiding is het al een hele uitdaging om mensen zover te krijgen dat ze bereid zijn de poort binnen te komen. Iedere Human Resource Manager zal bevestigen dat dit op zichzelf al een marketing en communicatie probleem is. Mensen kiezen ervoor om voor je bedrijf te werken. Dat doen ze alleen als ze vertrouwen in de organisatie hebben. Dat vertrouwen is kort gezegd gebaseerd op het bedrijfsimago en de arbeidsvoorwaarden. Niet voor niets wordt jaarlijks een lijst van meest populaire werkgevers gepubliceerd. Vooral hoger opgeleiden laten zich hierdoor leiden.
Op dit punt kan Marketing hulp bieden aan HRM om de boodschap goed en onderbouwd over te brengen. Let wel, een goed verhaal om feitelijke misstanden te verhullen zal niet werken. Zeker niet in deze tijd van snelle communicatie, bijvoorbeeld via Social Media. Wat je communiceert moet ook waar zijn....en controleerbaar juist.

Recources
Van de andere kant zullen menselijke bronnen vaak het uithangbord van de organisatie zijn. Het recruiteren van de juiste mensen en deze ontwikkelen voor hun rol in het systeem is ook een zaak van Human Resources Management. Wat nodig is en hoe het ontwikkeld dient te worden zou HRM met Marketing moeten overleggen. Dit geldt zeker voor 'front office' functies, maar in principe voor alle functies binnen de organisatie. Het is tenslotte een gezamenlijke taak om klanten tevreden te houden.

Dit is dus een kwestie van ontwikkelen van een brand architecture voor Human Resources en Recruitment. De techniek en de instrumenten zijn nagenoeg hetzelfde als voor het aantrekken en vasthouden van klanten.

Hoe logisch het bovenstaande ook klinkt, in de praktijk komt het zelden voor dat HRM met Marketing aan de tafel gaan zitten. Recruitment kijkt naar de requirements op een personeelsaanvraag en gaat vervolgens vrij autonoom aan het werk. Wat Recruitment zelf geschikte kandidaten vindt, worden aan de opdrachtgever voorgesteld. Dit is dus samenwerking op operationeel niveau en gericht op de korte termijn: het vinden van de meest geschikte kandidaat voor de vacature. Wanneer Marketing en HRM ook op strategisch niveau samenwerken en samen een brand architecture voor personeelsbeleid ontwikkelen kan het niveau en de motivatie van de sollicitanten naar een hoger plan getild worden.

Vergeet niet dat de beslissing om al je tijd en energie te besteden aan het belang van een werkgever zwaarder weegt dan een check uitschrijven voor een product van datzelfde bedrijf.

  1. www.wimvlekken.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten