zondag 11 december 2011

Marketing is geen kunst

Een hardnekkig misverstand is dat marketing gelijk staat aan creativiteit. In de 19 jaar dat ik marketingles gaf aan aanstormend reclametalent heb ik er steeds op gehamerd dat zij als ontwerpers bezig zijn met toegepaste kunst. De klant bepaalt met marketing tools wat zij moeten maken. Wie
zijn eigen weg wil gaan zit hier niet op de juiste plek en kan beter naar de kunstacademie gaan.
De creatieve uitingen van reclame ontwerpers is verankerd in marketing en wordt vertaald in een briefing. Reclame is dus niet hetzelfde als marketing, het is een van de marketing instrumenten. Marketing is wetenschap en vertrouwt op cijfertjes en statistieken. Marketing leent tools van tal van wetenschappelijke mainstream disciplines zoals economie, psychologie, sociologie, recht, wiskunde en statistiek. Dit alles vormt de basis van de ondernemingsstrategie en commercieel beleid met het product, de prijs, logistiek, promotie en o.a. personeelsbeleid in de gereedschapskist. Communicatie (promotie) is daar dus een van en bevat varianten als reclame, PR, acties, lead generatie, websites en social media. Maar ook sales.
CRM biedt de basisgegevens voor het aansturen van op doelgroepen en individuele klanten of prospects  gerichte acties. De data zijn mede bepalend voor content en vormgeving van commerciele boodschappen. Maar CRM begint met een op relaties gerichte mentaliteit en management en pas daarna komt de automatisering aan bod. Om succesvol te zijn moet je klant- en servicegericht zijn en marketing begrijpen. Moet marketing in je genen zitten, want marketing is naast science ook en vooral een mentaliteit - net als CRM. Dat is geen toeval.

Dit was een korte inleiding op een serie artikelen over de wisselwerking tussen marketing, CRM en social media. Aanvankelijk wilde ik dit onderwerp in (weer een) e-boek beschrijven. Maar de moderne medemens leest geen boeken. Wel artikelen. Wie weet, vat ik het later nog allemaal eens samen in een boek. Voorlopig probeer ik hier wekelijks een artikel over dit onderwerp toe te voegen. Dus kom gerust nog eens terug.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten