zaterdag 17 december 2011

Marketing is wetenschap

Veel marketeers kozen voor het vak wegens de uitdaging op creatief vlak en de eventuele samenwerking met creatieve geesten als tekstschrijvers en reclameontwerpers. Dit is echter maar een deel van de dagelijkse marketing praktijk, namelijk het deel dat met communicatie of 'promotie' te maken heeft. Een marketeer is in de eerste plaats een zakenman(vrouw) en heeft dan ook veel affiniteit met verkoop. Marketing ondersteunt verkoop, schept de basis van waaruit verkopers hun prospects en klanten bedienen. Voor marketeers zijn (verkoop)cijfers en statistieken veel belangrijker.
Marketing gebruikt kennis van diverse wetenschappen. Denk bijvoorbeeld aan economie, psychologie, sociologie, wiskunde en statistiek. Mijn excuus als ik nu de indruk wek het laagje romantiek af te romen. Het stukje marketingcommunicatie en contacten met creatieven blijft natuurlijk ook bestaan, net als contacten met potentiële en bestaande klanten. Maar een beetje een 'excel neuker' moet je als marketeer toch wel zijn. Een marketeer moet ook goed met mensen om kunnen gaan. Enerzijds moet hij/zij begrijpen en aanvoelen wat er in de markt (dat zijn dus mensen) speelt. Anderzijds moeten marketeers managers zijn, die iets voor elkaar kunnen krijgen. Ze moeten geregeld de discussie aangaan met verkopers, met technici en met boekhouders. Ze moeten veranderingen kunnen managen. Marketing is dus verantwoordelijk voor het commerciële succes van de onderneming.
Om dat allemaal voor elkaar te krijgen moet je systematisch te werk gaan, als een wetenschapper.
Werk daarom volgens een stramien of methode als deze:
  • Observeer de markt en de omgeving die je markt kan beïnvloeden.
  • Bedenk een theorie over hetgeen je bestudeerd hebt.
  • Gebruik die theorie om voorspellingen te doen, dat kunnen je doelstellingen zijn of worden.
  • Test de voorspellingen door middel van experimenten (bijvoorbeeld in een testmarkt - Nederland is voor menige multinational een ideale tekstmarkt) en observeer wat er gebeurt.
  • Pas de theorie aan en stel de doelstellingen vast.
  • Breng in de praktijk wat je geleerd hebt en verander niet te snel als het toch tegen zit. Probeer eerst de reden te doorgronden en voer veranderingen ook weer door via observeren en testen.
Veel commerciële managers werken min of meer volgens bovenstaande methode, maar laten zich  vervolgens meeslepen door de waan van de dag. Onder tijdsdruk of als gevolg van bedrijfspolitieke verhoudingen slaan ze aan het gokken. Er gaat dan veel geld verloren en men is teleurgesteld over de resultaten. Dat is inherent aan gokken. Goede marketeers laten zich niet meeslepen door emoties maar vertrouwen op de wetenschappelijke werkmethode, op cijfertjes en statistieken. ... hun eigen intuïtie én hun eigen creativiteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten