zaterdag 16 maart 2013

Mobiel CRM?

Steeds meer medewerkers maken gebruik van mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Hun behoefte om die apparaten ook te gebruiken voor zakelijke doeleinden is evident. Dus is er ook behoefte om CRM gegevens mobiel te kunnen gebruiken. Veel CRM systemen voorzien ondertussen in die functionaliteit. Logisch, want het bevordert de productiviteit van de mobiele medewerker. De vraag is alleen: hoe ver wil je daarin gaan?
Enkele overwegingen:
  • Hoe veilig is de data communicatie?
  • Hoe veilig zijn de data op het apparaat?
  • Hoe veilig is de toegankelijkheid tot de data?
  • Welke data stel ik mobiel beschikbaar?
  • Gebruik je apps of een mobiele web applicatie?
De veiligheid van data communicatie is een heikel punt, want radio signalen kunnen altijd door iedereen worden opgevangen of verstoord. Tegen verstoring is weinig te doen en komt gelukkig weinig voor. Er is dan meestal een goede reden, bijvoorbeeld het isoleren van de kardinalen die in conclaaf bijeen zijn om een nieuwe paus te kiezen. Tegen het ongeoorloofd opvangen van GSM signalen is ook niets te doen, maar de bruikbaarheid van die signalen kun je beschermen door een krachtige versleuteling. Helaas wordt dit laatste gemakshalve wel eens achterwege gelaten. Bedenk echter: "Der Feind hört mit".

In principe moeten er geen data op het mobiele apparaat worden opgeslagen. Alleen de data voor weergave worden ingeladen en bij voorkeur niet in de browser historie bewaard. Zo heeft een onbevoegde derde er niets aan. Bovendien moet de toegang tot de CRM applicatie met een gebruikersnaam en wachtwoord worden afgeschermd. Dit laatste mag dan ook niet in de apparaat worden opgeslagen, want zo kunnen onbevoegden gewoon toegang krijgen. Lastig voor de (bevoegde) gebruiker, maar wel zo veilig.

Voor het ontwikkelen van een m.site of mobiele app is het belangrijk om goed na te denken over de data die je aan mobiele medewerkers ter beschikking wilt stellen. Enerzijds uit veiligheidsoverwegingen, anderzijds om het efficiënt en productief te houden. Vooral smartphone gebruikers moeten niet teveel handelingen verrichten. Op het kleine scherm is dit tijdrovend en een typefoutje sluipt er gemakkelijk in. Data raadplegen en korte berichten opslaan is wel efficiënt. Bovendien is het maar de vraag of de gebruiker langs dit kanaal alle denkbare gegevens kan inzien. Wat is nuttig, wat ondersteunt het werk van de mobiele medewerkers, welke data wil je zeker niet buiten de deur?

Juist voor mobiele medewerkers is het nuttig om over CRM gegevens te kunnen beschikken. Het kan hun productiviteit en werkplezier op een hoger plan tillen. Maar zoals met alles heeft ook dit twee kanten, die u zorgvuldig moet afwegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten