woensdag 20 maart 2013

Business model ontwerpen

De omgeving van zaken doen verandert voortdurend en het is van belang dat ook het bedrijf zich hieraan soepel aanpast. Er zijn een aantal verschijnselen die je als motor achter die veranderingen kunt aanmerken:
  • De kopersmarkt. Klanten en consumenten zijn beter geïnformeerd en trekken de macht naar zich toe.
  • De informatiemaatschappij. Mede door internet beschikken mensen over veel informatie. Voor een deel klopt die informatie niet met de werkelijkheid, maar mensen geloven erin. Dit kan vóór of tégen u werken en als aanbieder / merkeneigenaar moet je daar voortdurend alert op zijn.
  • Concentratie van inkoop. Steeds meer bedrijven, maar ook consumenten, zoeken samenwerking op het gebied van inkoop. Ook dit versterkt de macht van de koper, die eisen kan stellen met betrekking tot kwaliteit en prijs.
  • Handel over de landsgrenzen heen. Met name binnen Europa is dit goed te zien. Dat biedt mogelijkheden voor expansie, maar vergeet niet dat er verschillen zijn tussen de diverse landen die effect hebben op positionering en merkbeleving.
  • Ook marketing moet rendement opleveren. Marges staan onder druk en iedere geïnvesteerde Euro moet rendement opleveren, dus ook marketing. Dat vraagt om meetbaarheid van de actieresultaten. De verleiding is groot om dan terug te vallen op oude waarden als marktonderzoek en reclame campagnes. 
De marktstrategie aanpassen aan deze verschijnselen is een belangrijke voorwaarde voor succes. Daarvoor wordt het fundament gelegd in de merkenarchitectuur. Hierin worden de individuele merken of producten gedefinieerd in relatie tot waarde voor de klant en merkbeleving. Dit is de basis voor het positioneren van uw merken, waarmee u richting geeft aan hoe klanten denken, beleven en acteren met betrekking tot uw merken.
Dit is richtinggevend voor iedereen binnen de organisatie, niet alleen de marketing afdeling. Daar is het te belangrijk voor. Alles wat uw bedrijf doet, niet doet, zegt of verzwijgt heeft effect op de merkbeleving.  Iedere activiteit die niet hiermee in overeenstemming is, is weggegooid geld. Sterker, het kan al uw inspanningen teniet doen.
De manier waarop uw verkopers zich kleden zegt meer dan een dure TV-commercial. Voor schone bedrijfsauto's, telefoonmanieren of goed functionerende website geldt hetzelfde.

Wees op al deze zaken alert. In de snelle wereld van internet en social media is een mening snel gevormd en verspreid. Ook al vindt u dat er niets van klopt, één oude waarheid blijft ook vandaag nog overeind: de klant heeft altijd gelijk. ook als hij ongelijk heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten