vrijdag 9 november 2012

Merkenarchitectuur: Inhaken op behoefte

De eerste een belangrijkste stap voor het regisseren van merken beleving is het identificeren van en inhaken op behoefte. Dit start feitelijk al voordat de 'klant' contact heeft met uw bedrijf, op het moment dat hij of zij zich de behoefte aan een specifiek product of dienst realiseert. Zeer waarschijnlijk weet de 'klant' ook dat er één of meerdere aanbieders zijn om die behoefte te bevredigen.
Dit is het domein waar marketeers miljoenen investeren om awareness te creëren. Doelstelling is dat de 'klant' een zekere behoefte aan onze producten en diensten weet te koppelen: zich hiervan bewust is. Maar dit bewustzijn alleen is niet genoeg om de klant ook te bewegen om bij u te kopen.
Gebruik te technieken van business communications (of marketingcommunicatie) daarom niet enkel voor het creëren van awereness, maar breng ook onder de aandacht hoe uw merk de behoefte van de 'klant' zal bevredigen. Maak tastbaar en herkenbaar hoe het merk die behoefte bevredigt. "Ons koekje X bij  de koffie is heerlijk genieten van een moment voor jezelf."
En voor de klant moet ook duidelijk zijn hoe hij het product kan verwerven: Waar te koop?

Push
Business communication kan ook worden ingezet om 'klanten' te leren dat uw merk een bepaalde behoefte kan bevredigen. We kennen dit ook als "Technology Push". Zonder deze techniek van commerciële communicatie waren tablets, smartphones en talloze andere (vooral technologie) producten nooit populair geworden bij een groot publiek. Dit is niet hetzelfde al 'behoeften creëren', zoals sommige critici beweren, maar een bewust maken van de mogelijkheden die een bepaalde productcategorie en merken kunnen bieden voor het bevredigen van behoeften, waar dit tot dan niet mogelijk was. De behoefte moet latent aanwezig zijn, anders heeft het geen zin hiervoor een oplossing te creëren.
Bijvoorbeeld: Mensen delen graag ervaringen, belevenissen en gevoelens met elkaar. Door ze een platform als Facebook of Google+ te bieden zullen ze het ook gaan gebruiken.
Zulke latente behoeften identificeren en succesvol in een oplossing vertalen vraagt om een bijzonder talent of zorgvuldig onderzoek. Het blijft een risico, maar wie niet waagt, die niet wint.

De uitdaging van marketing is niet alleen de push en het creëren van awareness maar ook om dit op de juiste wijze intern, naar Verkoop en andere collega's te communiceren. Uiteindelijk is het niet Marketing die het product maakt, verkoopt, bezorgt en onderhoudt. Het is de totale organisatie, die als één geheel achter het product moet staan en de klant op handen draagt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten