maandag 10 juni 2013

Merken contactmomenten

Na het vaststellen van de merkenarchitectuur is het natuurlijk belangrijk dat de benefits ook planmatig naar de toekomstige klanten gecommuniceerd worden. Voor ons imaginaire bedrijf [Telecom] zou dit er schematisch uit kunnen zien als onderstaande matrix.



[Telecom]
Contactmomenten
Behoeften
Opties
Kopen
Gebruiken
Klanten
Service

RECLAME

TV


Op mijn manier communiceren


Ik heb er lol in

n.v.t.

Op mijn manier
communiceren

Ik heb er lol in

Drukwerk



Ik hoor erbij

Ik draai aan de knoppen

Uitstekende dekking

Uitstekende kwaliteit

Betrouwbare verbinding

Buiten
reclame


Overal bereikbaar

Overal bereikbaar

Belemmert mij niet

Overal bereikbaar

Overal bereikbaar

VERKOOP

Outlet/
Winkels


Op mijn manier communiceren

Ik heb er lol in

Belemmert mij niet

Gebruiks-vriendelijk

Belemmert mij  niet

Tele-
marketing


Ik hoor erbij

Ik draai aan de knoppen

Belemmert mij niet

n.v.t.

n.v.t.

Direct
Marketing


Op mijn manier
communiceren

Op mijn manier communiceren

n.v.t.

n.v.t

Op mijn manier communiceren


Dit schema geeft richting aan de marketingcommunicatie op basis van de merkenarchitectuur. Het is belangrijk om niet teveel thema's tegelijk te communiceren. Dat zou alleen maar verwarring scheppen en dan haken kopers af. Beperk u tot de belangrijkste. Mocht gaande de campagne dat de focus van consumenten anders is dan gedacht, dan past u dit schema aan. In marketing en verkoop is niets statisch. Als de wereld om u heen verandert, verandert u mee.

Beschrijf iedere cel op een manier dat deze direct als werkinstructie voor de uitvoerende medewerkers dient, of als onderdeel voor de briefing van bijvoorbeeld het reclamebureau. Geef dus inhoud aan de slogans, maak het SMART. Wees vooral duidelijk in het definiƫren van doelgroepen, doelstellingen, werkwijze en onderlinge samenhang.

De merkenarchitectuur en deze contactmomentenmatrix kunnen ook een rol spelen bij het (her)inrichten van het CRM systeem. Bepaal in dit geval van iedere cel/slogan wat u over klanten en potentiƫle klanten wilt vastleggen en analyseren. Vooral Service, Telemarketing en Direct Marketing hebben behoefte aan deze benadering. Het helpt om succesvol te opereren.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten