donderdag 30 mei 2013

Merkarchitectuur in de praktijk

Het zal niet moeilijk zijn te beseffen dat merkarchitectuur per productcategorie en per merk er verschillend uit kan zien. Je wilt je tenslotte onderscheiden van de concurrentie. Om toch een handvat te geven dat verder gaat dan een zuiver theoretisch model zullen we als voorbeeld een merkarchitectuur voor een telecom provider ontwerpen.
[Telecom] biedt belminuten, SMS en databundels in een bepaald gebied, bijvoorbeeld een land als Nederland. Daarnaast biedt [Telecom] een scala aan smartphone toestellen die geschikt zijn voor het netwerk van [Telecom]. Ze streven naar een goede relatie met bestaande klanten en willen niet-klanten overtuigende argumenten geven om over te stappen. Laten we de merkarchitectuur hier schematisch opzetten.

Dit heeft vergaande gevolgen voor ieder onderdeel van de organisatie. Ieder aspect van deze opzet moet ook waargemaakt worden. Hier zullen heel wat mensen bij betrokken zijn. En mogelijk vergt het forse investeringen. Zo'n plaatje is dus geen vrijblijvende vingeroefening, maar bepaalt het totale beleid van de onderneming. Eén aspect niet goed uitvoeren en de consumenten community maakt gehakt van je goede bedoelingen. De markt biedt geen ruimte voor fouten.
Dit geheel moet ook nog naar de markt gecommuniceerd worden. Hiermee gaat het om de merkbeleving van de klant en toekomstige klant. Ieder contactmoment vergt een bepaalde aanpak. Bovendien is de boodschap voor de diverse kopersrollen verschillend. Bij bedrijfscontracten is de gebruiker niet degene die betaalt. De gebruiker wil overtuigd zijn van het gebruiksgemak. Degene die betaalt wil vooral weten of het werkt (betrouwbaar is) en wat het kost. Hierover meer in het volgende artikel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten