zondag 5 mei 2013

Social Media gebruiken om merk te ondersteunen

Alle marketing inspanning heeft slechts één centraal doel: omzet, geld verdienen. Daarom willen we dit zo effectief en gestructureerd mogelijk doen. Om Social Media in te zetten voor merkondersteuning is het dan ook zinvol dit op een doordachte manier te doen.

  • Inventariseer de fase van merkbeleving
    Probeer inzicht te krijgen in de diverse fasen van merkbeleving bij uw doelgroep. In veel gevallen zijn meerdere personen bij een koopproces betrokken. Hun belang in de aankoop en de ontwikkeling van een merkbeeld loopt niet parallel. Probeer deze verschillen in beeld te krijgen, zodat u voor iedere rol in het koopproces de juiste toon aanslaat. Bedenk dat een geslaagde verkoop van drie zaken afhangt: Op het juiste moment, tegen de juiste personen het juiste verhaal vertellen. 
  • Inventariseer alle relevante rollen in het koopproces
    Hoe een DMU is samengesteld is product- en branche afhankelijk. Maar ook van het belang van een aankoop voor een persoon, een gezin of een organisatie. Breng voor uw merk de relevante rollen in kaart. Met hulp van CRM koppelt u deze aan personen (leads, prospects, klanten).
  • Inventariseer de koopargumenten
    In een aankoopproces werken diverse rollen samen. Iedere rol heeft zijn eigen koopargumenten. Zorg dat u alle relevante koopargumenten van iedere rol kent. Iedere rol heeft ook zijn eigen voorkeur om contact met uw organisatie te zoeken. Het kruis van Jung kan daarbij helpen deze te voorspellen.
  • Ontwikkel communicatie scenario's voor iedere fase in het koopproces
    Kruip in de hoofde van uw doelgroep, ken hun rol, hun voorkeuren en hun argumenten. Geef zo goed mogelijk antwoord op de vragen die zij kunnen stellen en werk deze uit zodat ze snel en gericht ingezet kunnen worden. Dit vergt extra inspanning, maar als het goed gebeurt geeft het u een voorsprong tegenover concurrenten met uiteindelijk een hogere omzet als resultaat.
  • Ontwikkeld de communicatie media
    Nu u weet wat prospects en klanten van u willen horen en langs welk kanaal ze het beste bereikt worden, ontwikkelt u de media. Er staat u een groot scala aan mogelijkheden ter beschikking. Bijvoorbeeld:
    - Traditionele (gedrukte) advertising in bladen.
    - Outdoor, bijvoorbeeld met affiches.
    - Advertising op radio en TV, of bioscoop reclame.
    - Direct Mail, via post of e-mail.
    - Online marketing, SEO en SEA.
    - Online advertising via websites van derden.
    - Social Media.
Online marketing of e-business vergt bijzondere vaardigheden en is momenteel nog in ontwikkeling en hard op weg naar volwassenheid.

De grootste uitdaging is het ontwikkelen van content dat beantwoord aan de informatiebehoefte van iedere rol in iedere fase van het koopproces. Hier ligt een bijzondere taak voor professionele tekstschrijvers. Goede copywriters zijn in staat zich in te leven in de wereld van de doelgroep en zich aan te passen aan de speciale eisen van de diverse media. Een brochure tekst moet inhoudelijk dezelfde boodschap hebben als een website pagina, maar er zijn subtiele verschillen in de manier van schrijven en woordgebruik. Net zoals er verschillen zijn in kopij voor advertenties, posters en mailings. Goede copywriters zijn net kameleons.

 Tot slot, zorg dat prospects en klanten toegang hebben tot de juiste medewerkers binnen uw organisatie. De massa kan contact zoeken via callcenter of klantenservice. Indien onderhandelingen gaande zijn moet er een account- of projectmanager beschikbaar zijn en goed benaderbaar. In de afrondende fase is misschien toegang tot (hoger) management wenselijk. Dit kan per sector en project verschillen. Belangrijk is vooral om erover na te denken en afspraken te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten