vrijdag 20 april 2012

Is CRM hetzelfde als verkoopinformatiesysteem

In de statistieken van deze blog vond ik deze zoekterm: "is crm hetzelfde als verkoopinformatiesysteem". Nu voel ik me geroepen daar ook een antwoord op te geven. Natuurlijk zullen er binnen marketing en sales verschillende meningen over bestaan, maar hier volgt de mijne.
Het antwoord is "Ja en nee". Lekker vaag hè?
Een toelichting dus.
CRM is om te beginnen geen informatie systeem, maar een management concept. Namelijk een manier om met relaties om te gaan (te managen). Een CRM-systeem hoeft dus niet per definitie het verkoop proces te ondersteunen. Sterker nog, ik werkte bij een organisatie dat een op CRM gebaseerd systeem (Central Station) ontwikkelt en verkoopt aan een sector die feitelijke niets verkoopt, namelijk welzijn en maatschappelijk werk. Deze sector heeft wel relaties met cliënten en dient die effectief te beheren.
Een commerciële organisatie zal een CRM systeem wel zodanig inrichten dat het verkoop informatie oplevert. Denk aan leads en hun herkomst (campagnes), contacten met relaties die van lead naar klant evolueren (correspondentie en gespreksnotities), verkoopkansen (oppertunities) en contracten. Populaire verkoopinformatie is de 'pineline' om  de voortgang van sales te monitoren.
Enfin, CRM is dus niet hetzelfde als verkoopinformatie. Maar je kunt een CRM-systeem wel inrichten als een verkoopinformatiesysteem.
Een goed voorbeeld is CRM.ZOHO. (Om maar gelijk reclame te maken voor een goed systeem.)
Dat vind ik. Jij mag er anders over denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten