maandag 17 september 2012

Merken architectuur bouwen (3)

Dit deel behandelt het ontwikkelen van een (merken) strategie. De voorgaande stappen hielpen bij het identificeren van de onderdelen en randvoorwaarden om uw merken optimaal te positioneren en de structuur van de merkenarchitectuur te bepalen. Zonder een duidelijke strategie zou nu een aantal ingerichte acties volgen, wat meer lijkt op spaghetti tegen de muur gooien en afwachten wat er blijft hangen.
Vanaf nu zet u een aantal zaken op een rijtje,
  • betreffende producteigenschappen
    Wat doet het, waarvoor is het ontwikkeld?
  • functioneel klantenvoordeel
    Welke voordelen biedt het de klant in termen efficiency verbetering, kostenbesparing, etc.
  • emotioneel klantenvoordeel
    Welke voordelen biedt het de klant in termen van gevoel van veiligheid, imago, status, etc.
Hier omheen beschrijft u overtuigende motivaties, waarom de klant het product of de dienst zou moeten kopen.
Denk ook variabelen als de gelegenheid waarop het gebruikt zal worden, de positie van concurrentie en eventuele kennis of bekendheid bij de klanten. Voor duurzaamheid is het ook verstandig om nu al na te denken over de wijze van afdanken en het verwerken van afgedankte producten.

Beschrijf dit alles in een beknopt document en test uw veronderstellingen door middel van een marktonderzoek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten